Celebration of a Revolution

  • 4.4

  • -
  • 3.5

  • 2009

Leif Elggren (f. 1950) har varit aktiv som konceptuell konstnär sedan slutet av 1970-talet och arbetar med performance, text, ljud, bild och installationer. Han har även en lång rad publikationer och skivutgivningar bakom sig, bl.a. på Ash International, Touch, Radium 226.05, Firework Edition och Kning Disk.

Elggren utgör även ena halvan av performancegruppen Guds söner och har startat upp projekt som Elgaland-Vargaland. Återkommande teman är maktförhållanden, maktsymboler, absurditeter och existentiella frågor om liv och död. På KRETS kommer Elggren att presentera installationer som kretsar kring symaskinen som kulturell och revolutionär symbol. Verken reflekterar även kring ljuden som maskinerna alstrar men samtidigt kring de faktiska objekten.

Konstnären om utställningen:
Symaskinen, när den blev billig nog att köpa för enskilda personer, skapade en revolution på så sätt att människor kunde jobba hemma, ta emot beställningar, sy och leverera och på det sättet tjäna ihop lite pengar. Eller att bara sy till den egna familjen. Mest kvinnor naturligtvis. Ett sätt att i liten skala överta produktionsmedlen och skapa möjligheter för en bättre framtid. Oftast uppmärksammar man boktrycksmaskinen som ett revolutionärt verktyg, den som gjorde det möjligt att sprida budskapet om att orättvisorna i världen delades av många, men symaskinen är minst lika viktig. Boktryckspressarna var ofta hårt kontrollerade av de styrande. Symaskinernas surrande kör var friare och mer fundamental. Isidore Ducasse insåg redan 1869 dess symboliska, metaforiska och undermedvetna betydelse för en tankens revolution. Det som senare blev den surrealistiska rörelsens springande punkt. Jag kommer ihåg när jag var liten och min mor satt i köket på kvällarna och sydde. Det fanns en väldig trygghet i detta. Ljudet av symaskinen som utförde hennes minsta önskan tillät mig att somna tryggt. Jag visste att det på så sätt fanns en morgondag.

Mer information:
www.leifelggren.org