• FeyldNEON2
    • FeyldNEON1
    • FeyldNEON10
    • FeyldNEON11
    • FeyldNEON12
    • FeyldNEON13
    • FeyldNEON14
    • FeyldNEON15
    • FeyldNEON16
    • FeyldNEON17
    • FeyldNEON18
    • FeyldNEON19
    • FeyldNEON20
    • FeyldNEON21
    • FeyldNEON22
    • FeyldNEON23
    • FeyldNEON24
    • FeyldNEON25
    • FeyldNEON26
    • FeyldNEON27
    • FeyldNEON28
    • FeyldNEON3
    • FeyldNEON4
    • FeyldNEON5
    • FeyldNEON6
    • FeyldNEON7
    • FeyldNEON8
    • FeyldNEON9

Untitled 1

  • 4.9

  • -
  • 30.9

  • 2010

KRETS och NEON presenterar stolt början på ett spännande samarbete som sträcker sig mellan Brösarp och Malmö. Först på tur står ett residency-projekt där den kanadensiska konstnären Matthew Feyld har bjudits in att gästa galleriernas lokaler i sammanlagt en månad, för att där bygga upp tredimensionella varianter av sitt egensinniga måleri. Utställningarna på KRETS och NEON kommer att cirkulera kring samma teman men skilja sig åt i färgkoder och figurer. Båda utställningarna kommer att bestå av nya målningar, teckningar, skulpturer och installationer.

Matthew Feyld (f. 1984) är uppvuxen och verksam i Saskatoon, Saskatchewan, i mellersta Kanada. Inom konstvärlden blev han till en början uppmärksammad för sina halvt surrealistiska teckningar och målningar som ofta involverade stiliserade, färgstarka karaktärer och djur som interagerade med varandra på olika sätt eller ibland var genomborrade av träd. Bilder där obehaget aldrig fanns långt borta och med inspirationen hämtad från kanadensiska inuitkonstnärer som Peter Pitseolak och Jessie Oonark, såväl som modernister som Paul Klee och Willem de Kooning.

Feyld har på sistone utvecklat sitt måleri till en ännu mer renodlad stil med porträtt och stilleben. Återkommande motiv är ansiktet, fruktskålen, de avklippta händerna och mannen med den runda rumpan. Keramikskålarna för tankarna till äldre stilleben (men med en twist) och Feyld ser likheten mellan tinget och människan som en symbol för vår bräcklighet. Han säger själv att hans verk återskapar vardagen på ett fragmenterat, ensamt och ofta komiskt sätt. Trots den ganska allvarliga tonen i vissa bilder, är humorn starkt närvarande och Feylds önskan om publikens reaktion på hans konst är att framkalla ett leende.

Feyld har tidigare ställt ut på bl.a. KRETS, Giant Robot (New York, San Francisco), Cinders (New York), Rough Trade (London), Third Drawer Down Gallery (Australien), Together Gallery (Portland) och Grasshut (Portland). Hans bilder har även publicerats i NY Times Magazine och Ruby Magazine, samt visats på konstmässor som Bridge Art Fair, Aqua Art Fair och Gen Art Vanguard, som äger rum i samband med Art Basel i Miami.


Untitled 1
4–30.9
N E O N
Vägstationen
273 50 Brösarp

Untitled 2
11.9–10.10
K R E T S
Kristianstadsgatan 16
214 23 Malmö

Mer information:
www.matthewfeyld.tumblr.com