• Be_Square_www
    • AStrand1
    • AStrand10
    • AStrand11
    • AStrand12
    • AStrand13
    • AStrand14
    • AStrand15
    • AStrand16
    • AStrand17
    • AStrand18
    • AStrand2
    • AStrand3
    • AStrand4
    • AStrand5
    • AStrand6
    • AStrand7
    • AStrand8
    • AStrand9

Nagoya Notebook

  • 13.4

  • -
  • 12.5

  • 2013

Anna Strand (f. 1979) arbetar med fotografi och text. I sina verk utforskar hon bildens, jagets och verklighetens gränser. Genom språklekar och metareferenser får hon oss att ifrågasätta det vi ser i bild, men också det som sker bortom bilden – tankar kring tid och rum, makt och seende.

Nagoya Notebook är ett projekt som påbörjades under en ateljévistelse i Japan våren 2012. Mötet med den japanska kulturen – från hälsningsritualer och språkliga missförstånd till zenbuddistisk filosofi om vardagliga företeelser som blomsterarrangemang och tedrickande – är en central utgångspunkt. Nagoya Notebook kan liknas vid en fiktiv anteckningsbok där olika personer, påhittade och verkliga, sammanfogas till ett och samma jag. Här vävs konstnärens egna fotografier och texter ihop med fotografier funna på en loppmarknad. Vissa av bilderna presenteras som skulpturala objekt och i installationer som spinner vidare på och speglar det som sker i själva bilderna.

De funna fotografierna tycks vara tagna av två män i och kring staden Nagoya, under 1900-talets första hälft. Strands fotografier är iscensatta, medan de funna bilderna är snapshots som skildrar vardagliga scener och händelser. Genom att kombinera dessa med korta texter blir även de ett slags iscensättningar. I några av bilderna syns spår av vattenskador, vilka behandlas i text som en del av ett avgörande fotoögonblick. I en bild har vattenstänk förvandlats till rökmoln och tankebubblor, i en annan – där en diffus fläck breder ut sig över en mans bröst – möts vi av textraden ”This is what time did to my heart”. Textdelarna i Nagoya Notebook utgår från ett och samma jag, skrivna i första person och med samma handstil. Samtidigt rör det sig om ett jag som i bilderna byter både skepnad och kön, som suddar ut gränserna mellan då och nu, fiktion och verklighet. Ord och bild intar och prövar olika kroppar, objekt och riktningar. På ett plan utspelar sig Nagoya Notebook i Japan, men konstnärens upplevelse av landet har också kommit att representera ett känsloläge och en kontrollerad metod för att närma sig det okontrollerbara i tillvaron.

Anna Strand är utbildad vid Högskolan för fotografi i Göteborg, där hon tog sin examen 2008. Hon är baserad i Malmö och har tidigare ställt ut på bl.a. Peter Lav Gallery (2013/2011), Malmö Konsthall (2010), Landskrona museum (2010) och Galleri Ping Pong (2009/2007). Hon har tilldelats en rad stipendier, däribland Robert Frank-stipendiet (2005), Malmö stads kulturstipendium (2006) och Konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium (2009). Våren 2012 erhöll hon en ateljévistelse i Japan (Akiyoshidai International Art Village, Yamaguchi). Nästa år släpps Nagoya Notebook i bokform av förlaget Sailor Press.

Mer information:
www.annastrand.se