• Josefin Askfelt, Docile Bodies, 2016 (detalj)

Parataxis

  • 1.9

  • -
  • 1.10

  • 2017

Vernissage fredag 1 september kl. 17–20

Medverkande konstnärer:
Josefin Askfelt
Sara Collier
Jenny Grönvall
Signe Johannessen
Mi Tjio

Utställningen Parataxis avser att betrakta historien som ett hav av text. Att dela upp historien i historier, fragment och narrativ, utan hierarkier. Att placera delar efter varandra, som en sorts fiktion i sig. Om gränserna mellan fiktion och dokumentär, mellan det personliga och det allmänmänskliga, det lokala och globala. Parataxis är en grupputställning på KRETS som presenterar video, performance, installation och textila verk.

Josefin Askfelt undersöker performativitet i samtida självporträtt (selfies) och vilka typer av manipulation som gör att bilder delas och gillas på Instagram. I det textila verket Docile Bodies ser vi badrumsselfies, men med uppbrutna och redigerade kroppsdelar som flyter omkring, former som systematiskt blir framhävda med tillhörande hashtags såsom #troutpout, #belfie och #thighgap.

Ask Me Where I’m From – a lecture performance är ett verk av Sara Collier. Poetens roll som berättare, historiker och underhållare avhandlas med utgångspunkt i vittnesmål från Colliers far William Henry Collier och hans två vänner George Nathanael Clemmons och Timothy Lee Greenlee.

Jenny Grönvalls performance Inredning och affekt tar plats i hemmets miljö, dit publiken bjuds in på en visning av konstnärens inredningsobjekt i förhållande till känslor och politik. Grönvall berättar om hur specifika delar av olika objekt fått henne att inse att hon ville äga dem, vilken potential de har i hennes liv, samt hur de påverkar framtida relationer till andra objekt.

Hic sunt dracones av Signe Johannessen blandar personliga, naturvetenskapliga och litterära referenser med utgångspunkt i valar och valfångst. Människans förhållande till både naturen och den egna familjen diskuteras utifrån föreställningar kring makt, kropp och moral. Verket är en del av projektet Besten och cyklonens öga.

Genom till synes enkla medel konfronteras betraktaren med sitt eget medskapande i föreställningar om identitet i Mi Tjios videoinstallation Grey Square. Steg för steg i vad som liknar de instruktionsfilmer som visas ombord på flygplan förvandlas objekt till symboler, ofta baserade på fördomar och associationer.

Curator: Julia Björnberg