Happy for No Reason

  • 9.11

  • -
  • 9.12

  • 2018

Vernissage fredag 9 november kl. 17–20

Happy for No Reason tar sin utgångspunkt i hur olika mänskliga ideal har skiftat genom historien, med fokus på bland annat ideologi, klass och genus. Genom att använda bilder från konsthistorien och populärkulturen dras paralleller mellan arkaisk tid och samtid. Vad är en bra människa och god medborgare – och vem bestämmer det? Hur blir man lycklig och är ditt leende verkligen äkta?

I utställningen visas en serie storskaliga textila verk gjorda i lappteknik. De små kvadratiska pixlarna som bygger upp verken för tankarna till den digitala tidsålderns bilder och bildflöden, men också till en äldre föregångare: den hålkortsstyrda vävstolen. Materialet består ofta av syntetiska textiler; fodertyg, fuskläder, microsatin och stretchiga blanka material som i många fall anses lite fula eller dåliga och som därmed bryter med idén om ”den goda smaken”. Bilder baserade på arkeologiska fynd och internetutgrävningar möter textiltolkade självhjälpsböcker med titlar som Time Tactics of Very Successful People och How to Win Friends and Influence People. Överförda till ett nytt sammanhang blir den bisarra tonen ganska tydlig och humoristisk – men vad finner vi om vi går bortom ytan?

Anna Nordström (f. 1984) är baserad i Stockholm och utbildad på Konstfack och Maryland Institute College of Art/MICA (Baltimore). Hon är en av grundarna av Den Nya Kvinnogruppen (DNK) – ett konstnärskollektiv som arbetar med konst, konsthantverk och feministiska strategier. Tidigare presentationer inkluderar separatutställningar på Hälsinglands Museum (2018), Hangmen Projects (2018) och Länsmuseet Gävleborg (2014), samt grupputställningar som Textila Undertexter på Malmö Konstmuseum (2017) och Marabouparken konsthall (2016).