• Foto: Jonatan Jacobson
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl
    • Foto: Lena Bergendahl

Porträtt av fyra potentiella personer i Malmö samt ett ombyggt galleri

  • 23.2

  • -
  • 31.3

  • 2019

WHOSE MUSEUM x KRETS 2019
En utställning i fem kapitel

Vernissage lördag 23 februari kl. 17–20

Föreställ er för en stund att ett museum är en levande organism, att dess samlingar utgör en kropp vars förhållanden får dem att röra sig och handla. Vem skulle de då bli?

Under 2019 kommer KRETS att drivas av konstkollektivet Whose Museum, som presenterar ett ettårigt utställningsprojekt. Galleriet kommer att fungera som en öppen och inkluderande mötesplats: ett slags kuriosakabinett med diner-tema där besökarna får möta samlingen och ompröva museets roll – och där vem som helst vill kan bli delaktig. Under året kommer besökare bjudas in att teckna, smaka, beröra, lukta, ifrågasätta och donera till samlingen.

Året kommer att delas in i fem kapitel som vart och ett bygger på det föregående. Programmet kommer att bestå av skiftande utställningar, performance, workshops, samtal och andra former av tvärvetenskapliga samarbeten. Följande konstnärer kommer att ställa ut nya verk i respons till Whose Museums iscensättning: Patrick Cruz (CA/PH), Laura Hatfield (CA/SE), Alanna Lynch (CA/DE), Transnational Queer Underground och Tom Moore (UK/DE), Max Ockborn (SE), ieke Trinks (NL), Louise Waite (SE), Maria Wæhrens (DK), samt en rad andra inbjudna gäster. Whose Museum kommer även att producera en podcast tillsammans med musikern John B McKenna, som kommer att undersöka samlingen, göra efterforskningar och intervjua de som samarbetat med museet genom åren. Utställningsprojektet lanseras i och med det första kapitlet, som består av ett rekonstruerat galleri och en installation av den Malmöbaserade konstnären Max Ockborn, i samarbete med Johannes Raoust och Laura Hatfield.

KAPITEL 1: MAX OCKBORN – PORTRÄTT AV FYRA POTENTIELLA PERSONER I MALMÖ SAMT ETT OMBYGGT GALLERI
23 februari – 31 mars 2019

Max Ockborn (f. 1983) arbetar med skulptur, måleri, objekt, text och installation. Hans konst påminner om nomadiska riter såväl som tankens flykt. Han tillämpar sitt teoretiska engagemang på konsten intuitivt snarare än bokstavligt. Längs ängar, prärier eller skogar samlar han träbitar, stenar och ben som han gör om till verktyg, sociala situationer eller skulpturer.

Det är en diner här med bås och allt. Whose Museums samling visas tillsammans med några av de saker som velat komma med mig till ateljén över åren. Till Whose Museum fyller man i ett formulär för att donera saker. Sakerna som jag har tagit med har ingen donerat, de kan gå precis när de vill, om de nu vill. Vi är inte klara med varandra, vi tittar på varandra nästan varje dag. I ett fack på väggen sitter många växter från Malmö och luktar gott, de är fastsatta med pinnar som skulpturerna kanske täljt. Jag tog med några skulpturer som gäster, men jag hittar inga menyer till dem. Istället letar vi och umgås, umgås och letar, som man brukar göra. Bakom baren finns en pizzaugn, en av mina gäster fick anställning där, bär ved till ugnen, skyfflar pizzor. En annan gäst har redan fått sin pizza och är på god väg att sätta tänderna i den. De andra två gästerna gör sitt bästa för att hitta någon att prata med om vad de sett på sista tiden. Vad skulpturerna bör titta på? Vad betraktarna säger när de ser förbi materialen och in i själen på besökarna i dinern, de levande och de döda. Var försiktig med vad du ger bort.

OM WHOSE MUSEUM:

Whose Museum grundades i Kanada 2008 på initiativ av konstnären Laura Hatfield, när en grupp turnerande musiker påbörjade en samling av föremål och teckningar. Premissen är enkel: vem som helst kan donera vad som helst till samlingen. Hittills består den av föremål som sträcker sig från det banala till det bisarra och inkluderar bland annat teckningar, kasserade objekt, proteser, växter, sånger och krimskrams. Samlingen fungerar som utgångspunkt för människor att träffas i ett utbyte kring konst. Som ett diskursivt konstnärsmuseum och ett löst arkiviskt nätverk har projektet omfattat ett antal forskningsprojekt, sociala utbyten och flyktiga utställningar som kretsat kring en samling konst, föremål och händelser. Tidigare utställningar har ägt rum på bakgårdar, klubbar, gallerier, källare och skolor – men samarbetet med KRETS är kollektivets första långvariga presentation på en fast plats.

Öppettider:
Lör. 12–17
Sön. 12–17