• Foto: Lena Bergendahl

Gather Here Together

  • 4.5

  • -
  • 2.6

  • 2019

Vernissage lördag 4 maj kl. 17–20

Till det andra kapitlet av Whose Museums årslånga utställning på KRETS har konstkollektivet bjudit in Alanna Lynch och Maria Wæhrens. De två konstnärerna arbetar utifrån olika traditioner men har gemensamt metoden att samla och kombinera material i omfattande installationer som implicerar den feministiska idén om att ta plats. Tillsammans med Whose Museums samling och verk av Max Ockborn (från kapitel 1) fortsätter utställningen här att växa, då besökare även donerar nya föremål till samlingen.

Alanna Lynchs arbete rör sig i fältet mellan konst och vetenskap och fokuserar på rädslan för smitta, med avsikten att balansera känslor av avsky med en omhändertagandets estetik. I hennes forskningsbaserade installationer för hon samman levande organismer, frågor om social rättvisa, och performance. På senare tid har hennes arbete omfattat lukter, kroppsvätskor, bakterier och insektssvärmar. I Gather Here Together presenterar Lynch undersökningar och processer kring lukter: egengjorda stinkbomber, jästa substanser och destillerade dofter från den närliggande omgivningen. Lynchs intresse för lukter har att göra med deras förmåga att undgå kontroll och korsa gränser, och hon använder sig av dem i relation till teoretiska diskussioner om makt, identitet och kroppars rörelser. Medan det är välkänt att dofter kan framkalla starka känslor förknippade med personliga minnen påvisar konstnären även deras potential att ta rummet i besittning och påverka människors tankar och beteenden.

Med kroppen och måleriet som initiala utgångspunkter arbetar Maria Wæhrens utifrån ett queert perspektiv och på ett öppet och expressivt vis. Hon bemöter samhälleliga förväntningar och maktstrukturer som påverkar levda erfarenheter av genus och sexualitet, och överlappar sin konstnärliga process med personliga erfarenheter. Dessa strukturer och mönster utmanas av hennes arbetsmetod, där råa gester och känslor tillåts flöda in i oredigerade uttryck. På Whose Museum presenterar Wæhrens en platsspecifik väggmålning – en installation som blandar föremål från hennes hem och ateljé, såsom en serie nya målningar och teckningar, jämte bidrag från nära och kära. Bakom installationens expressiva kaos finns en organiserande systematik som är dold, men antydd. Försök till självomsorg finns inbäddade i verket, som överför personliga minnen, känslor och tankar till konstnärens egen logik i måleriet.

OM WHOSE MUSEUM:

Whose Museum startade i Kanada 2008 utifrån den enkla premissen att vem som helst skulle kunna donera vad som helst till samlingen. Det började med ett par teckningar, lite skräp, föremål och allehanda ting, som fylldes på i en resväska i baksätet på en minibuss. Försöken att ordna och styra samlingen var förgäves. Underliga saker började hända; databasen crashade, lagringslådor gick sönder, saker förvandlades till nya föremål, bytte plats, försvann. Samlingen blev till en kropp och en aktiv del av kollektivet. Whose Museum är idag ett löst arkiviskt nätverk bestående av ett assemblage av personer, platser, tider, konstverk, föremål, texter och utställningar.

Öppettider:
Lör. 12–17
Sön. 12–17