• 7.9

  • -
  • 6.10

  • 2019

Vernissage lördag 7 september kl. 12–17

En av fördelarna med att driva ett konstnärsmuseum är möjligheten att ifrågasätta museologiska konventioner och utforska nya idéer om vad ett museum kan vara. Vårt fokus har varit att föreslå nya metoder för samlande, konservering och utställningar, men efter mer än ett decennium har vi till och med blivit nyfikna på museibutiker och -caféer som koncept. Hur skulle konstnärer omvandla dessa vanliga delar av ett museum? Till fjärde kapitlet av Whose Museum x KRETS har vi bjudit in konstnärerna ieke Trinks och Louise Waite för att presentera alternativ från sina respektive praktiker. De kommer att ta sig an delandet av föremål på museet med fokus på sociala snarare än kommersiella aspekter. Konstnärerna bidrar med nya tillägg till den årslånga utställningen, som även består av spår av tidigare kapitel av Max Ockborn (kapitel 1), Alanna Lynch och Maria Wæhrens (kapitel 2), Transnational Queer Underground och Tom or Judy Moore (kapitel 3), samt en ny installation av verk på papper från Whose Museums samling.

Välkommen att känna, smaka och smälta Whose Museums samling då kapitel 4 öppnar med verk av Louise Waite som prisar museicaféet som format. Sedan 2016 har konstnären arbetat med installationer som inbegriper taktila och ätbara material, med avsikten att baka ett museum i bröd. Hon kommer nu att fortsätta detta arbete genom småskaliga brödskulpturer gjutna i formar konstruerade utifrån objekt från vår samling. Jämte kolbakade bröd som tecknar skuggor av samlingen visas även formarna i vilka de har bakats. Besökare kan läsa om objektens historia medan de väljer kopior att tugga på.

Senare i månaden ansluter sig ieke Trinks för att öppna och aktivera sin Value Products Shop, där hon uppträder i rollen som försäljare av kasserade och funna objekt som ges nya funktioner. Denna affärsverksamhet innebär att samla in små bitar skräp från gatan, vilka namnges och värderas tillsammans med personerna hon möter under sin performance. Att interagera med konstnären som försäljare väcker frågor om föremålens ursprung och material, samt arbetet som går åt i dessa olika processer. Är de värdeföremål för att de ställs ut i en fin förpackning och tillskrivs ett underligt namn? Kommer Trinks säljargument i sig att bli din museisouvenir? Hennes butik kommer att finnas på olika platser runt om i staden och på Whose Museum, med produkter som är till salu och som behöver namnges.

Notera följande särskilda öppettider:
Lördag 28 september kl. 18–00 (stängt dagtid): Malmö Gallerinatt 2019, med ieke Trinks performance Value Products Shop, brödservering av Louise Waite och en smakupplevelse för alla sinnen med matkulturhistorikern Sasha Gora.

Samtliga aktiviteter är gratis och öppna för allmänheten. Mer information följer på vår hemsida och i sociala medier.

OM WHOSE MUSEUM:

Whose Museums fönsterskylt är gjord av en 71-årig konstnär vid namn Brian Porter som bor i Nova Scotia, Kanada. Porter studerade under 1960-talet på Nova Scotia College of Art & Design och arbetade till en början med surrealistiskt måleri. Han blev uppmärksammad i dokumentärer som gjordes av National Film Board of Canada och Canadian Broadcasting Corporation innan han flyttade till sitt lilla hus i skogen, där han kom att tjäna sitt levebröd genom att handmåla skyltar till butiker i området. Den ursprungliga skissen gjordes med akvarell och bläck på papper med avsikten att efterlikna en diner-skylt. Den kan ses på våra vykort och affischer. Whose Museum stötte på Porter för första gången 2018, i samband med en av våra stilleben-workshops på Art Gallery of Nova Scotia. Dessa teckningssessioner har ägt rum sedan 2009 och på Whose Museum x KRETS kan besökare när som helst arrangera stilleben med objekt från samlingen, och rita av dem.

Öppettider:
Lör. 12–17
Sön. 12–17